Blogolj!

Galántai Csaba publicisztikája jó képet fest az SZFE-n tapasztalható "urambátyámságról"

Kálovics Tibor

Nehezen tudnánk vitatkozni annak a cikknek az állításaival amit ma Galántai Csaba publikált a Magyar Nemzet honlapján. A szerző az SZFE-n lévő bábszínház szakirányról mondta el a véleményét kendőzetlenül.

Fotó: szinhaz.org

Galántai Csaba színháztörténészként, bábrendezőként és dramaturgként is dolgozik, így az SZFE-n lévő bábszínész szakképzéssel kapcsolatban relevánsabb véleményt tud alkotni, mint az átlag. A Magyar Nemzetben közölt publicisztikája elején leírja, hogy a kulturális hatalmon lévő balliberáli elit folyamatosan a szakmaiságát hangsúlyozva próbálja meg nélkülözhetetlenségét, megkerülhetetlenségét igazolni az egyetemi oktatásban. 

A szerző szerint az SZFE-n folyó oktatás morális züllése leképezhető a bábművészek képzésében. magyarországon mindössze huszonöt éve van bábszínház szak a színmávészetin előtte egy, az Állami bábszínház kezében lévő stúdióban egy oklevéllel bárki bábszínésszé válhatott. 1995-ben aztán elindult a bábszínészképzés az SZFE-n amely azonban szakmailag megalapozatlan volt:

"Felkértek néhány bábszínészt a különböző bábtechnikák tanítására, de nem vontak be végzett bábrendezőket a munkába. Pedig lett volna külföldi minta, s lett volna Euró­pa-hírű egyetemet megjárt, bábrendezést tanult, mesterségét régóta gyakorló szakember és frissen végzett bábrendező is, akinek a szakdolgozata éppen a bábszínészképzés problémakörével foglalkozott."

A szakmai tudás azonban nem volt elég ahhoz, hogy kiválasszák őket tanárnak. Ha nem az SZFE-n tanítók szakán szerezte meg valaki a képesítését, vagy politikailag nem egy követ fújt velük, akkor az intézmény közelébe sem kerülhetett. A szerző ezzel lényegében rámutat arra, hogy a ballib réteg amely nyitottnak mondja magát mennyire is volt hajlandó valójában a nyitottságra. Jellemző, hogy a már nyugdíjazott operettrendező Békés András volt a szak első osztályfőnöke, mert a balliberális körökben nem találtak "alkalmas" bábost a feladatra. A következő bábszínházhoz semmilyen szállal nem kötődő vezető Menczer János volt akit az Arany János Színház éléről neveztek ki a Budapest Bábszínház igazgatói székébe. Mindezt azért mert Székely Gábor lett az Új Színház igazgatója. 

Galántai Csaba felhozza, hogy Menczernek annyi köze volt a bábművészethez, hogy a Varázsfuvolát megrendezte, de leginkább mások által rendezett darabokat "újított fel" saját néven. Olyan endezők vendégrendeztek itt mint Alföldi Róbert, Kovalik Balázs, Mácsai Pál, Sopsits Árpád, Csizmadia Tibor, Valló Péter, Balázs Zoltán, Ascher Tamás akik a balliberális oldalhoz kötődtek és közül nem volt a bábszínészethez. Menczer végül bábszínészosztályt indíthatott az egyetemen. A képzés azonban olyan volt amilyen:

"Amikor kinevezték Ascher Tamást, Meczner egykori színművészetis osztálytársát rektorrá, Meczner újabb bábszínészosztályok vezetője lett. Aztán elindult a bábrendezők képzése, s azon már ne akadjunk fenn, hogy egy bábszínházhoz nem értő rendező, Csizmadia Tibor, akkor éppen az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója kapta meg a bábrendezőnek tanulók osztályát. De nemcsak ő tanít ott jelenleg is, hanem Mácsai Pál is, aki a bábszínészeket tanítja, valamint Alföldi Róbert is szóba jött oktatóként, annak ellenére, hogy bábszínházi rendezéseiben csak ürügy volt a báb, kellékszintre süllyesztette azt.Mindaz, ami negyedszázada történik szakmai címszó alatt az egyetemen, egy mind erősebben összezáró haveri kör játéka.

A szerző rávilágít, hogy Meczner és Csizmadia a leghűségesebb tanítványaikat ott tartják oktatónak, hogy igazolhassák az ő köreiken kívül eső szakemberekkel szemben saját magukat. "Mert a hatalmi pozícióban maradás biztosítéka a belterjes, zárt közösség. "

Galántai Csaba kitér Bodó Viktor augusztus 31-i tüntetésen tartott beszédére ahol a rendező a jobboldali szakemberek hiányát kéri számon. A szerző úgy replikázik erre, hogy a balliberális oldal eddig mindent házon belül oldanak meg. Példaként hozza fel, hogy egy bábos témájú disszertációnak Marton László volt a témavezetője, míg egy balliberális színikritikus az opponense. Éppen ezek miatt, hogy a  bábszínészhallgatók egy magyart gúnyoló etűddel mutatkoztak be a bábfesztiválon vagy, hogy lényegtelen kérdésekről meg a vita szakmai kérdésként előadva. 

A színháztörténészként is dolgozó Galántai egy megdöbbentő adattal is szolgál a publicisztikájában:

Néhány számadattal szolgálnék. 1995 és 2017 között öt bábszínészosztályban összesen 53 fő végzett. Az ország tizenkét hivatásos kő bábszínháza közül nyolc bábszínházban nem, tehát mind­össze négyben (a bábszínházak egyharmadában) találunk színművészetit végzett bábszínészt. A Budapest Bábszínházban tizenhárom főt. Három vidéki bábszínházban (a kecskeméti Ciróka Bábszínházban két főt, a győri Vaskakas Bábszínházban egy főt, a szegedi Kövér Béla Bábszínházban egy főt, aki ez év elején művészeti vezetőként került a színházhoz). Tehát vidéken négy főt találunk az 53 végzett bábszínészből, állásban pedig összesen 17-en vannak. Ha még hozzáadjuk a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházban lévő öt főt, akkor is csak 22 fő az egyetemről elhelyezkedettek száma. Hol vannak a többiek? Családi magánszínház, alternatív, független társulat, élőszínház, szabadúszás, pályaelhagyás. Mi a helyzet a bábrendezőkkel? Két osztályban tizenkét fő végzett (2013-ban és 2017-ben). Mindössze ketten vannak bábszínháznál (Egerben és Győrött) szerződésben, egyikük művészeti vezetői státusban. A többiek vendégrendeznek. A két szakon végzett 65 főből ketten vannak vezető pozícióban. 2022-ben várhatóan 12 bábszínész és hat bábrendező végez.

Galántai Csaba a cikk végén felteszi a költő kérdést, hogy mi lett volna ha nem történik meg a tanult szakemberek kirekesztése és ők is megkapják a lehetőséget arra, hogy európai léptékű magyar bábkatedra épüljön. 

A magyar bábkatedra lezüllesztése | Magyar Nemzet

A balliberális színházi elit folyamatosan a szakmaiságát hangsúlyozva próbálja meg nélkülözhetetlenségét, megkerülhetetlenségét igazolni az egyetemi oktatásban. A balliberális művész valóban mindenhez ért, míg a jobboldali a szakmájában is gyenge? A bábművészképzésben tisztán kimutatható a SZFE-n folyó oktatás minden nyűge, baja, morális züllése. A jelentős bábos hagyományokkal rendelkező Csehországban majd hetven éve képeznek felső szinten bábszínészeket, ...

https://ezatuti.blogstar.hu/./pages/ezatuti/contents/blog/100235/pics/lead_800x600.jpg
kultúra,kultúrharc,színház
 

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?