Blogolj!

Diáktüntetés: 15 perc rock and roll, avagy keresd a különbséget

Tényleg olyan volt ez, mint egy rock koncert. Kiabáló előénekes, lelkes zenészek és a szöveget részben értő közönség.

Dübörgött a rock (Fotó: index.hu)

Lényegtelen, hogy mennyien voltak a Kossuth tér melletti diáktüntetésen pénteken. Fontos, hogy ott voltak – mondjuk annyian, mint egy MTK–Honvédon, nem egy nagy szám… –, elmondták, kijelentették, megcsinálták. 

Tényleg vonatkoztassunk el attól a nyilvánvaló logikai bukfenctől, hogy a szabad szólás jegyében, valaki azt mondja egy demonstráción, hogy nincs szólásszabadság. Nem fontos. Az is lényegtelen, hogy Magyarországon nincs demokrácia, mondják egy szabadon megszervezett tüntetésen. Ezek olyan minimális ellentmondások, amelyre nem érdemes figyelni, meg azt se nagyon firtassuk, hogy miként került bele a felszólalásokba a plakátkampány és hogy kijelentette az egy egyik rocker, hogy a kormány diákellenes. Teszünk rá, csak egészség legyen!

Mert ugye ott van a Független (persze, persze…) Diákparlament, amelynek a képviselőit hatezer fiatal választotta meg az amúgy 625 ezer iskolás közül – nincs egy százalék… –, de bátran állíthatják, hogy ők az összes magyar tanulót képviselik. Természetesen az FDP vezető szerepet játszott az általa támogatott megmozduláson. Ott volt mindenki, mint a búcsúban. Sőt még pontokat is osztogattak – nem felvételi többleteket, hanem követeléseket. 

Ha már itt tartunk. Jelzem, hogy a pontoknak kétféle szövegezett változata is kering a Facebookon. Az egyikben például még az is szerepel, hogy legyen egy új tantárgy! Mondjuk azt nem tudom összerakni, hogy mit jelent az "önálló társadalom és demokratikus ismeret", de biztos jó lenne. Ez mondjuk egy kicsit ellentmond annak a másik követelésnek, hogy legyen kevesebb óra. 

A másik kedvencem a 13. pont – vagy a 12+1., ez sem dőlt még el –, amely azt kéri, vagy inkább követeli, hogy "Tegyék elérhetővé minden diák számára a világnézetileg semleges oktatást!"

Azta…

Ezt most komolyan nem is értem. Van olyan hely hazánkban, ahol ez nem adott? Akad olyan település, ahol nem lehet semlegesen nézni a világot? De ugye az nem baj, ha mondjuk én keresztény oktatást szeretnék? Biztos hülye vagyok, de az sem zavar, hogy ha a tanárnak van egy konkrét nézete a világgal kapcsolatban, azt pedig különösen támogatom, ha mondjuk vallási, hitbéli összefüggések figyelembevételével tanít. Mondjuk nem a testnevelést, vagy a matekot, hanem mondjuk az irodalmat, vagy a történelmet. 

Mindegy… 

Egy másik passzus szerint észszerűen kellene elosztani a tantárgyi órakeretet. A másikban ez nem szerepel – biztos nem fontos. 

A legjobb talán a 8. pont. Amely egyszer arról szól, hogy nyolc előtt ne kezdődhessen az iskola, a másik verzió szerint fél kilenckor kellene indítani az első órát. Utóbbit biztos egy lustább független parlamenter fogalmazta meg. A 11. pont a tanárok értékeléséről szól, de az egyik verzió felül is vizsgálná a tanárokat, akik nem teljesítenek jól – ezt mondjuk megértem, de azok esetében is megtenném, akik kiemelkedőek a munkájukban, biztos nekik is jól esik a vizsgálat felül…

Aztán a 12. pont egyik verziója nem foglalkozik a nyelvvizsga szükségességét feszegető kérdéssel, a másik igen. 

De, hogy mindenki lássa (a felső a Független Diákparlament, alatta pedig a Gyetvai Viktor a tüntetés egyik szervezője által megosztott sor):  

1. Neveljenek az iskolában elméleti és gyakorlati módon is kritikus gondolkodásra és demokratikus értékrendre! Legyen heti rendszerességgel a középiskolában és az általános iskola felső tagozatán is önálló társadalom és demokratikus ismeretek tantárgy!

1. Neveljenek az iskolában elméleti és gyakorlati módon is kritikus gondolkodásra és felelős állampolgárságra!

2. Rögzítsék a maximális heti óraszámot 30 órában a középiskolában és 25 órában az általános iskolában!
A tantárgyak órakeretét ésszerűen osszák el!

2. Rögzítsék a diákok kötelező óraszámának maximumát heti 30 órában a középiskolában, 25 órában az általános iskolában!

3. Ne legyen kötelező a szakmai érettségi! Tegyék lehetővé az előrehozott érettségit minden tantárgyból! A törvényeknek megfelelően minden változást felmenő rendszerben vezessenek be!

3. Ne legyen kötelező a szakmai érettségi! Tegyék lehetővé az előrehozott érettségit minden tantárgyból! A törvényeknek megfelelően a továbbiakban minden érettségivel kapcsolatos változtatást felmenő rendszerben vezessenek be!

4. Állítsák vissza a korlátozás nélküli, szabad tankönyv-választást!

4. Állítsák vissza a korlátozás nélküli, szabad tankönyv-választást!

5. Rendelkezzenek vétójoggal a diákönkormányzatok a diákokat érintő kérdésekben, választhassák meg szabadon a diákok a diákönkormányzatot segítő tanárt!

5. Rendelkezzenek vétójoggal a diákönkormányzatok a diákokat érintő kérdésekben, választhassák meg szabadon a diákönkormányzatot segítő tanárt!

6. Ne korlátozzák az oktatási intézmények a diákok és tanárok szólásszabadságát!

6. Ne korlátozzák az oktatási intézmények a diákok és tanárok szólásszabadságát! Ne fenyegessék őket sem formálisan, sem informálisan!

7. Semmilyen formában ne növeljék a tanév hosszát!

7. Semmilyen formában ne növeljék a tanév hosszát!

8. Töröljék el a nulladik órákat, ne kezdődjön a tanítás fél 9-nél korábban!

8. Töröljék el a nulladik órákat, ne kezdődjön a tanítás reggel 8 óránál korábban!

9. Ne lehessen az oktatásból kirekeszteni a 18 éven aluli diákokat!

9. Ne lehessen az oktatásból kirekeszteni a 18 éven aluli diákokat!

10. Támogassák a diákok tudományos sikereit és versenyeredményeit! Jutalmazzák ezeket többletpontokkal és magasabb ösztöndíjakkal!

10. Támogassák a diákok tudományos sikereit és versenyeredményeit! Jutalmazzák ezeket többletponttal és magasabb ösztöndíjjal!

11. Hozzanak létre minden intézményben névtelen tanárértékelő rendszert, az eredményeket tegyék hozzáférhetővé. A tartósan és feltűnően alacsonyan értékelteket vizsgálják felül!

11. Hozzanak létre minden intézményben névtelen tanárértékelő rendszert, az eredményeket tegyék hozzáférhetővé.

12. Állítsák vissza a keretszámokat legalább a 2011-es szintre a továbbtanulási esélyegyenlőség érdekében! Ne kössék nyelvvizsgához a felsőoktatási felvételit!

12. Állítsák vissza a felsőoktatási keretszámokat legalább a 2011-es szintre a továbbtanulási esélyegyenlőség érdekében!

13. Tegyék elérhetővé minden diák számára a világnézetileg semleges oktatást!

+1. Tegyék elérhetővé minden diák számára a világnézetileg semleges oktatást!

Azt hiszem el is mondtunk mindent a tüntetésről, a szervezőkről, a Független (cöcö) Diákparlamentről. 15 perc rock and roll járt nekik is. 

2
https://ezatuti.blogstar.hu/./pages/ezatuti/contents/blog/47459/pics/lead_800x600.jpg

Hozzászólások

A bejegyzésre 2 db hozzászólás érkezett!
Marika 2018-01-20 13:49:49
Nekem az egész tüntetéssel az a bajom hogy a hangadó tanárok nem értik a szakmájukat és igy próbálnak a diákok hátán felkapaszkodva bekerülni a köztudat piacára. Sajnálni tudom azokat a diákokat akiket tanítanak-Azt hiszem a mi generációnk volt az utölsó akiket megtanitottak az életben helytállni. A késóbb kikerült diákok mindenből silányabb oktatást kaptak egészen 2011-ig a mostani rendszer kb 10 év mulva fog olyan naprakész embereket az életbe kiengedni ami a társadalom értékét nem csökkenti. A Magyar Bálint és követői nagyon nagy kárt okoztak a társadalomnak. Úgy állitották be a taári pályát mely csupa szünet és semmi kötelesség
Válaszolok
Emőke 2018-01-20 13:07:42
Nem kéne inkább tanulni? És úgy produkálni egy-egy irodalmi versenyen, mint a komolyabb iskolákban!
Ha ezeket a tüntetőket bármiről megkérdezi az ember, miért nem tudnak válaszolni, csak makogni? És olyan baromságokat mondani, hogy az ember ájuldozik az eszetlen választól!
Kedves megnyilatkozó, résztvevő szülő, vagy nagyi, a politechnika órákat nem ez a rendszer szüntette meg!!!!!!!!!!!!
Nem kéne a tanároknak tanítani mint ahogy a lelkiismeretesebbje ezt teszi?!
Válaszolok

Ezeket a cikkeket olvastad már?